Friday, April 3, 2009

KEKUATAN MANUSIA PADA AL-QURAN




Alhamdulillah.. pagi tadi majlis khatam al-Quran kuliah PISMP 3.01 dan 3.02 berjalan dengan lancar dan selesai dengan jayanya.. Objektif sebenar majlis tersebut hanyalah untuk melaksanakan sebahagian dari kerja kursus pendek yang diberikan. Itu hanya pandangan mata kasar, namun disebaliknya banyak yang saya belajar khususnya dalam mengelolakan majlis seumpama itu.. Belajar melalui pengalaman, huhu.. Petang tu dok belek-belek salah satu buku koleksi motivasi karangan motivator yang saya kagumi Dr.Tuah, terjumpe la artikel tentang kelebihan al-Quran ni.. Mungkin boleh di kongsi dan bermanfaat kepada semua pembaca blog ini khususnya..

KEKUATAN MANUSIA PADA AL-QURAN

Kekurangan kita ialah banyak membaca al-Quran tanpa mengetahui maknanya. Kelemahan kita ialah mengetahui maknanya tetapi tidak mengetahui tafsirannya. Kelemahan kita yang bertimpa-timpa ialah mengetahui tafsirannya tetapi tidak mengetahui rahsianya. Kelemahan kita yang tertinggi ialah mengetahui rahsianya tetapi tidak mempercayainya. Kelemahan kita yang lebih tinggi ialah tidak mempercayai lalu meninggalkannya.

Dr. Tarig al-Swaidan, dalam penelitiannya mendapati beberapa perkara yang disebut dalam al-Quran mempunyai persamaan dengan satu benda lain yang juga dalam keseluruhan dalam al-quran. Umpamanya perkataan lelaki sebanyak 24 kali disebut dalam surah-surah tertentu dan sebanyak 24 kali juga perkataan wanita muncul dalam keseluruhan al-Quran.

** Sangat cantik dah ketentuan ALLAH tu, manusia dijadikan berpasang-pasangan, kalo lelaki di sebut 24 kali dan perempuan juga di sebut 24 kali, dah elok dah tu, lelaki kahwin satu dah la kan.. ahaks..

Seterusnya dalam penelitian beliau, perkaran-perkara lain juga didapati berjumlah yang sama. Beliau mengatakan perkataan ‘Dunia’ disebut sebanyak 115 kali dan ‘Akhirat’ juga 115 kali. Perkataan ‘Malaikat’ 88 kali manakala ‘Syaitan’ juga 88 kali. ‘Hidup’ 145 kali manakala ‘Mati’ 145 kali. ‘Zakat’ 32 kali, ‘Barakah’ juga 32 kali, ‘Berfikir’ 49, ‘Nur’ juga 49 kali dan ‘Penderitaan’ 114 kali, ‘Kesabaran’ juga 114 kali.

Apakah ini kebetulan?

Dan lebih menakjubkan perkataan solat muncul sebanyak lima kali, hari bulan sebanyak 12 kali dan hari sebanyak 365 kali. Penemuan ini telah disebarkan melalui internet secara meluas untuk dikongsi manfaatnya oleh seluruh manusia, tanpa mengira pegangan agama mereka.

Sememangnya, otak beku akan tetap menolak, tapi akal yang sihat akan mengatakan, tidak mungkin ia satu kebetulan bahkan satu perancangan jitu yang menjadikan alam ini sebegini rupa, sebegitu tepat dan sebegitu hebat. Akal yang tajam akan mengakui kewujudan ALLAH yang Maha Berkuasa menetapkan semuanya itu. Tidak mungkin Rasulullah s.a.w melakukan sendiri tanpa bimbingan penuh atau wahyu yang diturunkan.

Sememangnya semua perkara berada dalam perancangan dan pengetahuan ALLAH semata-mata. DIA menurunkannya kepada manusia-manusia pilihan-NYA?
Rahsia al-Quran keseluruhannya sudah tentu hanya ada di sisi ALLAH, namun manusia perlu terus berusaha memahami rahsia-rahsia ini setakat yang terdaya, kerana nilai iman dapat ditingkatkan jika rahsia dapat diungkai terus, selari dengan bertambahnya usia manusia yang menghuni alam ini. Bukan sahaja nilai iman mereka yang sudah beragama Islam, malah mereka yang ingkar selama ini tidak mustahil menerima nur hidayah.

ALLAH berfirman, “Wahai manusia, sungguhnya telah datang kepada mu bukti kebenaran dari ALLAH-mu (Nabi Muhammad dan mukjizatnya); dan KAMI telah menurunkan kepadamu satu cahaya (al-Quran) yang terang benderang.” (Surah An-Nisaa, 174)


Pada suatu masa Rasulullah s.a.w ditanya, “Apakah Nur itu?”

Baginda menjawab, “Apabila nur itu memasuki hati maka lega dan lapanglah hati itu.”

Kemudian ditanya lagi, “Bagaimanakah tandanya?”

Sabda baginda, “Hati itu tidak lupakan perkembaliannya ke Darul Khuld (negeri Akhirat). Dia tidaklah bermasyghul (berleka-leka) dengan keduniaan kerana dunia ini adalah tempat perayaan (dan percubaan). Hati itu selalu mengingati kematian sebelum tibanya kematian itu.”

Abdullah Mas’ud berkata, “Ilmu itu diperolehi bukanlah semata-mata banyak riwayat (sumber biasa), tetapi dia hanya diperoleh dengan nur yang dicampakkan ALLAH dalam hati seseorang.”

Sudah tentu untuk mendapat nur itu, hati perlu didekatkan selalu kepada ALLAH dan al-Quran adalah penghubungnya.

Subhanallah… sungguh menakjubkan!! Pernahkah kita berfikir sebelum ini?? Alhamdulillah sehingga hari ini saya masih di beri kesempatan dan kemampuan untuk membaca, belajar dan mengkaji al-Quran serta di beri kekuatan untuk cuba mengamalkan ajarannya.. masih terngiang-ngiang di telinga saya sebelum melangkah kaki untuk merantau mencari ilmu di bumi IPIS ini, mak cik saya pesan.. “Jangan tinggalkan al-Quran, sentiasalah berdampingan dengan al-Quran saat susah mahupun senang, saat gembira mahupun berduka.. Bacalah kalam ALLAH yang indah itu setiap hari sekurang-kurangnya satu muka setiap hari…” semoga ALLAH memelihara iman kita dan dipermudahkan segala urusan di jalanNYA.. insyALLAH..

p/s: ** ulasan sendiri..

3 comments:

diba said...

ye..btul3x aku stuju..sntiasa lah brdamping dgn alquraan

aziee said...

betul3x... cam ringtone sape ntah, huhu...

Anonymous said...

Teringat kata-kata seorang sahabat " Carilah hatimu Ketika Membaca Al-quran "

Moga kte terus istiqamah membaca, memahami dan mengamalkannya..

Ujian pertama terhadap diri kte adalah membacanya, ujian kedua memahaminya dan ujian ketiga adalah mengamalkannya dan ujian yang keempat istiqamah dengannya...