Tuesday, June 17, 2008

akHwaT sejaTi

akhwat sejati bukanlah dilihat dari
sifat luarannya dalam b'gaul,

tetapi...
dari sejauh mana ia m'jaga
kehormatan dalam b'gaul..

akhwat sejati bukanlah dilihat dari
kecantikan paras wajahnya,

tetapi ...

darikecantikan hati yang ada di baliknya..

akhwat sejati bukanlah dilihat dari
keberaniannya dalam b'pakaian,

tetapi..
dari sejauh mana ia berani
m'p'tahankan kehormatannya..

akhwat sejati bukanlah dilihat dari
sberapa banyak dan besarnya ujian yang
ia jalani,

tetapi ..

dari sejuh mana ia
m'hadapi ujian itu dengan penuh rasa
syukur..

akhwat sejati bukanlah dilihat dari
kekhawatirannya digoda orang
dijalan,

tetapi..

dari kekhawatiran dirinyalah yang m'undang orang lain
jadi tergoda..

akhwat sejati bukanlah dilihat dari
bentuk tubuhnya yang m'pesona,

tetapi...
dari sejauh mana ia menutupi tubuhnya
itu..

akhwat sejati bukanla dilihat dari
seberapa indah lantunan
suaranya,

tetapi..

dari apa yang
dibicarakan mulutnya..

akhwat sejati bukanlah dilihat dari
kemampuannya b'bahasa,

tetapi ..

dari bagaimana caranya ia b'bicara..

akhwat sejati bukanlah dilihat dari
begitu banyaknya kebaikan yang ia
berikan,

tetapi...

dari keikhlasannya
m'berikan kebaikan tersebut..

**adakah aku tergolong dalam ciri-ciri akhawat sejati??

**adakah aku layak di gelar akhawat sejati, muslimah sejati, wanita solehah??

#** di kesempatan ini saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada sahabat yang saya anggap to’ guru.. mesej ini dah lama di simpan dalam file-file hidup saya.. saat keinsafan datang menyembah.. artikel ini saya selalu baca dan renungkan.. mudah-mudahan ia menjadi panduan hidup saya.. Terima kasih atas semuanya.. saya doakan ustaz sentiasa di bawah lindunganNYA..

“ISLAM iTu HeBaT.. TiDaK MaMPu MeMiKuLNYa MeLaiNKaN oRaNg YaNg HeBaT..

MaKa JaDiLaH KaMu oRaNg YaNg HeBaT iTu” ~> as-SyaHiD MuHaMMaD at-TaHiR

No comments: