Tuesday, June 17, 2008

AKHAWATI

Bismillahhirrahmanir rahim, Allahhumma
Solli wa Sallim wa Barik ‘ala Muhammad
wa ‘ala aali Muhammad.

Unt uk saudari-saudari akhawaat yang
dikasihi. Di akhir zaman, perempuan
menjadi fitnah. Dia solehah juga
menjadi f itnah, dia yang su’ al-akhlaq juga…
lebih-lebih lagi menjadi fitnah.
mesej ini buat akhawat, perempuan-perempuan di
sekeliling saya. Tiap-tiap hari bila
buka surat khabar, berita-berita
berkaitan perempuan mengisi setiap
ruang. Luka hati saya...

Bila perempuan sudah naik tocang, dia
mula merosakkan lelaki… hilang segala
sifat mahmudah, malu sebagai benteng
diri. Bila perempuan baik, ada sahaja
perosak-perosak yang cemburukan
kebaik annya. Perosak dari kalangan jin
dan manusia...

Di kesempatan ini, saya ingin berpesan
kepada diri saya dan semua perempuan
saudari -saudari akhawaat saya yang
dikasihi. Peliharalah maruah diri.
Jangan terburu-buru dalam melepaskan
amarah . Berilah masa untuk diri
bertenang dengan zikrullah dan selawat.

Samb il merenung ke dalam diri,
serahkan diri kepada Allah sepenuhnya supaya
kitati dak sendiri. Allah yang maha perkasa
secara pasti tidak akan biarkan
hamba-ham banya. Apatah lagi perempuan,
sifat2 rahmah, syafaqah, yang
tersembunyi dalam diri perempuan bahkan
mendekatka n lagi Rahmat Allah kepada-
Nya.
W alaupun banyak suami tidak menghargai
peremp uan, saya berharap sangat2…
akhawat s emua tidak terburu-buru. Saya yakin
kalian akan temui ketenangan di dalam
masalah dan kepedihan itu sendiri.
Ubatnya pasti ada di dalam penderitaan
itu.
Saya menulis kerana sahabat saya yang
berkali-kali dihancurkan hatinya.
Lelaki-l elaki yang terlalai daripada
tanggung jawab, tidak sedar pengorbanan
dan kasih sayang isteri. Menangis di
tengah malam, di bahu saya. Apa yang
saya dapat lakukan? Taekwando? Karate?
Aikido? Berkesankah semua itu? Nak
pergi bela sah kah? Sebelum belasah,
tulang-t ulang saya dulu yang akan
patah, di kerat-ke rat 18. Kenapa lelaki-lelaki
ter lupa kepada nikmat yang ada.
Mengintai sesuatu di dalam kawasan
larangan. Saya tidak ada kata-kata
lagi.Saya cuma mendoakan dia semakin dekat
dengan Allah. Dan Allah pasti takkan
hampakan hambanya, yang faqir dan
teraniaya.

Wa hai perempuan semua, kita seumpama
air. Pilihlah mahu menjadi air yang
bagaimana. Adakah air yang keras,
menghentam dan memecahkan? Laksana
tsunami mengganas memusnahkan apa
sahaja? Atau kalian memilih menjadi air
yang lembut…menitis satu persatu lalu
melekukkan batu?

Sudah terbukti banyak dalam kisah hidup
manusia dahulu dan kini. Kelembutan
boleh melembutkan hati yang keras, dan
kekerasan boleh mengeraskan hati yang
lembut. Wahai isteri-isteri sekalian,
sabar merupakan senjata ampuh. Tak guna
kita menyebut kesabaran kita sudah
sampai ke kemuncaknya. Bersabarlah
terus …kerana di dalam sabar ada nikmat
yang tak terhingga. Kemanisan yang
lebih man is dari segala manisan di atas
dunia. Senyum dan ketawalah kepada masalah.
Walaupun ia sebesar dan seteguh
Everest..

nescaya engkau akan dapati gunung
masalah itu tersenyum kepadamu,
mengeci l dan mengecil lalu hilang. Seboleh
mungkin, pertahankan rumah tangga
kalian. Masalah-masalah dan konflik
yang d ihadapi, tidaklah di luar pengetahuan
Allah . DIA MAHA TAHU!!! Rasionallah.
Kuku hkan kembali ikatan dan simpulan
hatimu dengan Allah. Masalah dan
penderitaanmu akan diselesaikan
oleh Nya.
Tetapi ingat, janganlah kita
memaksa-maks a dan mengarahkan Allah
berbuat begini dan begitu. Kerana apa
yang Allah beri itulah yang terbaik.
Pintalah yang terbaik di sisi-Nya.
Berdoal ah dengan penuh adab, jiwa
hamba, mengharap hanya padanya. Bertaubatlah
dari dosa-dosa.

Wa hai perempuan-perempuan akhawaat
akhirah sekalian, leburkanlah dirimu di
dalam kesabaran menghadapi ujian. Kau
akan dapati di sana ada permata dan
berlian berharga yang tiada tara
nilaiannya. Tidak dapat dibeli oleh
seluruh langit dan bumi serta segala
isinya. Kau akan temui Redha-Nya, dan
kau juga akan meredhainya. Barulah kala
itu kau ketahui suami hanyalah satu
sebab atau alat memperolehi Cinta-Nya.

Wa hai perempuan, pertahankan imanmu.
Gigitlah sunnah Rasul SAW
sekuat-kuatny a. Tidak ada yang lebih
berharga dari iman, walau terpaksa kita
gadaikan segalanya. Semoga kita kekal
di atas landasan iman. Jangan bersedih
lagi, sekejap saja lagi, masalah akan
hilang. Kerana dunia ini sekejap
sahaja.Bittawfiq..

** mesej ini di kirimkan kepada saya oleh seorang sahabat suatu ketika dulu.. namun diabaikan dek nafsu menguasai diri.. namun.. mesej ini buat saya merenung kembali akan kelalaian saya pada masa lampau.. di saat saya menginsafi semuanya.. saya bersyukur kerana masih belum terlambat untuk saya.. Alhamdulillah saya masih di beri kesempatan untuk membetulkan setiap kesalahan yang telah saya lakukan..

** saya juga berharap kawan-kawan, sahabat-sahabat, akhawat-akhawat sekalian, sama2 lah bangkit mencari sebanyak mana ilmu untuk menjadi muslimah sejati, anak yang solehah, isteri yang solehah selagi masih diberi kesempatan.. wallahualam..

** BeRiKaN HaTi Mu HaNYa UnTuK ALLAH.. PaSTi NuRaNi Mu TeNaNg DaRi KeLuH KeSaH.. HaMPaRKaN MaSa Mu HaNYa UnTuK ALLAH.. PaSTi PeLaYaRaN JuRaNg Mu MeNDaPaT ReDHa-Nya.. IngaT ALLAH.. DoaKaN ISLAM!!

No comments: