Wednesday, March 17, 2010

Untuk Blog yang dah Bersawang

Setelah sekian lama menyepi…alhamdulillah aku masih di beri kesempatan untuk mengupdate blog ni..rindu sangat ngan blog ni..tapi tuntutan tanggungjawab perlu di utamakan…lagipun, xtau ape nak tulis untuk update blog ni..xd masa nak search isu2 terkini…tengah bercuti seminggu ni la aku berkesempatan untuk mencari beberapa artikel yang agak berkaitan dengan kehidupan aku sekarang ni…kire isu semasa jugak la yer..hihi…

Artikel ni dah lame dah jumpe, post kat blog, sebagai rujukan untuk diri sendiri jugak la…semoga bermanfaat….insyALLAH…

PESANAN RASULULLAH KEPADA PUTERINYA

SAIDATINA FATIMAH AZ-ZAHRAH R.H

v Nabi SAW bersabda kepada puterinya; Hai Fatimah, setiap isteri yang membuatkan tepung untuk suami dan anak-anaknya, maka Allah mencatat baginya memperoleh kebajikan dari setiap butir biji yang tergiling, dan menghapus keburukannya serta meninggikan darjatnya.

v Hai Fatimah, setiap isteri yang berkeringat di sisi alat penggilingnya karena membuatkan bahan makanan untuk suaminya, maka Allah memisahkan antara dirinya dan neraka sejauh tujuh hasta.

v Hai Fatimah, setiap isteri yang meminyaki rambut anak-anaknya dan menyisirkan rambut mereka dan mencucikan baju mereka, maka Allah mencatatkan untuknya memperoleh pahala seperti pahala orang yang memberi makan seribu orang yang sedang kelaparan, dan seperti pahala orang yang memberi pakaian seribu orang yang telanjang.

v Hai Fatimah, tetapi yang lebih utama dari semua itu adalah keridhaan suami terhadap isterinya. Sekiranya suamimu tidak meridhaimu, tentu aku tidak akan mendo'akan dirimu. Bukankah engkau mengerti, hai Fatimah, bahawa ridha suami itu menjadi bahagian dari ridha Allah, dan kebencian suami merupakan bahagian dari kebencian Allah.

v Hai Fatimah, manakala seorang isteri mengandung, maka para malaikat memohon ampun untuknya, dan setiap hari dirinya dicatat memperoleh seribu kebajikan dan seribu keburukannya dihapus. Apabila telah mencapai rasa sakit (menjelang melahirkan) maka Allah mencatatkan untuknya memperoleh pahala seperti pahala orang-orang yang berjihad di jalan Allah. Apabila ia telah melahirkan, dirinya terbebas dari segala dosa seperti keadaannya setelah dilahirkan ibunya.

v Hai Fatimah, setiap isteri yang melayani suaminya dengan niat yang benar, maka dirinya terbebas dari dosa-dosanya seperti pada hari dirinya dilahirkan ibunya. Ia tidak keluar dari dunia (yakni mati) kecuali tanpa membawa dosa. Ia menjumpai kuburnya sebagai taman surga. Allah memberinya pahala seperti seribu orang yang berhaji dan berumrah, dan seribu malaikat memohonkan ampunan untuknya hingga kiamat. Setiap isteri yang melayani suaminya sepanjang hari dan malam hari disertai hati yang baik, ikhlas dan niat yang benar, maka Allah mengampuni dosanya. Pada hari kiamat kelak dirinya diberi pakaian berwarna hijau, dan dicatatkannya untuknya pada setiap rambut yang ada di tubuhnya dengan seribu kebajikan, dan Allah memberi pahala kepadanya sebanyak seratus pahala orang yang berhaji dan berumrah.

v Hai Fatimah, setiap isteri yang tersenyum manis di muka suaminya, maka Allah memperhatikannya dengan penuh rahmat.

v Hai Fatimah, setiap isteri yang menyediakan diri tidur bersama suaminya dengan sepenuh hati, maka ada seruan yang ditujukan kepadanya dari langit. "Hai Wanita, menghadaplah dengan membawa amalmu. Sesungguhnya Allah telah mengampuni dosa-dosamu yang berlalu dan yang akan datang."

v Hai Fatimah, setiap isteri yang meminyaki rambut suaminya demikian pula janggutnya, mencukur kumis (misai) dan memotong kuku-kukunya, maka Allah kelak memberi minum kepadanya dari rahiqil makhtum (tuak jernih yang tersegel) dan dari sungai yang ada di syurga. Bahkan Allah kelak akan meringankan beban sakaratul maut. Kelak dirinya akan menjumpai kuburnya bagaikan taman surga. Allah mencatatnya terbebas dari neraka dan mudah melewati sirath (titian). Wallahu’lam.....

Atas kesedaran ini, saya tahu ramai wanita diluar sane tu berusaha untuk menjadi isteri seperti ini, walau penat mana pun para isteri di luar rumah, di rumah die tetap IKHLAS menjalankan tanggungjawab sebagai isteri. Jadi, para suami patut lebih memahami isteri yang bekerja seperti anda, isteri yang kepenatan mungkin tidak dapat berfikir dengan rasional, silap ckit nak merajuk, mintak dipujuk, mintak dimanjakan..suami yang bekerja pon kenelah faham jugak, kalo isteri merajuk atau melenting tu, bukan saje2, beri isteri anda masa untuk menenangkan fikiran die..jangan la bile isteri anda merajuk, anda pulak nak marah... walau sensitive mana pon isteri anda, ketahuilah bahawa die sangat ikhlas menunaikan tanggungjawab kepada anda...

Sekadar Perkongsian Untuk Muslimat.........

No comments: