Friday, November 20, 2009

Hari Terakhir.....Detik Terakhir......


ASSALAMUALAIKUM......SELAMAT BERCUTI
buat sahabat2 seperjuangan....spcially sume members IPG... 2 minggu berperang dengan exam...hari ni adalah hari terakhir....haa...dah bercuti panjang la bakal2 cikgu ye....

Cuti2 lame ni, jangan main2 plak...waa...bakal cikgu pon kene pesan gak..cam cikgu pesan kat anak murid die....huhu..ye la..bakal2 cikgu ni muda2 lagi..so, berjiwa muda nih...faham2 la cuti ni..macam2 plan nye ye...

hum....malam ni pon aku nak nek bus dah..nak balik kampung....yeay!! balik kampung...ooo...balik kampung...huhu...

Cuti ni cuti yang paling bermakna...maskudnye xde la cuti kosong je cam tahun2 sebelum ni..... ala..cuti2 kosong...cam aku ni...bagi la cuti 2 bulan ke 3 bulan ke...kat umah aje la...tak umah sendiri, umah nenek, umah mak cik..jenuh la abah aku dok ulang alik amek aku, hantar aku.. kang seminggu dok umah mak cik tu lah..minggu depan nak g umah mak cik cne plak...kang umah nenek plak...ish3....cm tu la rutin aku setiap kali cuti panjang hujung semester...
tapi...cuti hujung semster ni....rutin hidup aku akan berubah secara drastik...macam mimpi menjadi realiti pon ada gak..walaupun aku langsung tak pernah mimpi kan ape2 untuk cuti hujung semester 2009....

Namun...takdir menentukan segala2 nya...insyALLAH cuti kali ini..akan lebih bermakna bersama orang baru...orang baru yang akan hadir dalam hidup aku...selama2nya...insyALLAH....
segala persiapan hampir siap sepenuhnya...persiapan terakhir..dan menunggu detik terakhir...
aku bakal bergelar ISTERI......

ISTERI......akhirnya aku bakal memegang status itu...bergelar isteri dalam usia masih muda... memegang status sebagai seorang pelajar juga....tak tergambar rasanya dalam fikiran ku..tak tergambar dalam hati ini...berkali-kali aku seolah2 tidak percaya dengan apa yang akan aku lalui...betul ke dengan keputusan yang di ambil ni?? sudah bersediakah aku?? mampukah aku??
Inilah kenyataannya...realiti...bukan lagi mimpi...kat IPG ni macam x terasa sangat 'feel' nak kawen ni...maklum la baru lepas habis exam ni...kuar enjoy dengan kawan2...tapi, dalam enjoy2, seronok2 tu...ada la kawan2 ngusik2..membuat kan aku cam terpk seketika...bile dok sorang2.. macam2 la di fikir kan...sebelum kawen ni pon...dah berpuluh2 ucapan 'tahniah' dari kawan2.. tahniah bakal melangkah ke alam baru...alam yang menjanjikan keseronokan orang kate, maklum la dulu sorang, sekarang berdua..so, berdua lebih baik kan..seronok la tu...tapi... tak semudah yang di ucap kan...dalam keseronokan tu..aku x lupe pesan2 dari orang2 yang berpengalaman...dalam keseronokan tu..banyak dugaan dan cabarannya...lebih2 lagi..2 2 masih belajar...masih muda...kene banyak pertimbangan rasional nya dalam semua hal.....

huuuu......kadang2 mengeluh...namun kata mak....buat ape nak mengeluh...ini jalan yang kamu 2 orang dah pilih, dah setuju..susah senang..masa akan datang, sama2 la tempuh..tak baik nak megeluh..biar ape orang kate..susah nak belajar ke, nak tunaikan tanggugjawab sebagai suami/ isteri ke...situasi kite tak same dengan orang...panjang bebelan mak masa aku amek cuti 4 hari, balik kampung...hum..bukan mengeluh pon sebenarnya..cume bile pk banyak nye nak kene uruskan untuk majlis kawen ni..ye la sume kene buat sendiri, uruskan sendiri...kadang2 terasa la susahnye,beratnye..tensyennye...dengan kene pulun nak exam lagi...namun...alhamdulillah...segalanya berjalan lancar...hampir 70% sudah di bereskan....tinggal 30% peratus untuk aku dan sayap2 kiri kanan aku menyiap kan nya sebelum majlis...semoga ALLAH permudah kan segala nya...3 minggu bercuti ni..manfaat kan betul2...untuk menyiapkan apa2 yang patut...amek masa untuk bersedia dari segi mental dan fizikal nya...dan...saat2 terakhir sebagai seorang anak dara juga...paling penting 3 minggu ni, aku akan manfaatkan betul2 masa bersama keluarga..mak abah adik2....apabila menjadi isteri.. aku adalah milik suami ku sepenuh nya...aku hanya anak kapal yang wajib mentaati segala arahannya sebagai nakhoda...akan aku turuti segala perintah nya..agar kapal yang sedang belayar tidak karam di tengah2 jalan..insyALLAH....


***********************
Segalanya aku pohon pada DIA yang maha kuasa...kami hanya merancang yang terbaik..namun DIA lah sebaik2 perancang dan sebaik2 pelaksana...hanya doa yang berterusan menjadi senjata utama kami sebagai hambaNYA....

************************

Semoga niat suci kami mengakhiri hubungan kami ni dengan akad nikah di berkati dan di rahmati ALLAH...Doakan semoga segala urusan di permudah kan..dan doakan kami berbahagia hingga akhir hayat...AMIIN....

6 comments:

WhoSign said...

isk2.. terharunya..

barakallahu lana wa baraka alaina wa jama'a bainana fi khair...

sue said...

naa....tu tanggungjawab kan..
ala sume orang bakal merasa detik ni insyaallah.
cume waktu yg menentukan..
sumekan rahsia Allah..
Jodoh pertemuan ajal maut di tangan tuhan.
Kite merancang..semoga Allah permudahkan..
tahniah buat kamu berdua=)

aisha said...

salam jijah..huhu
thniah k...
x kisah ape org nk kate pown...
coz msing2 akn rase bnda yg same..
bezanya...
cpt @ lmbt je..huhu..
insyaallah... pcya pd jln yg tlh dpilih...
Allah 2 Maha Mengetahui sgala2nya...kan..
k... syum2 sokmo...

tulipss said...

salam jijah....k.ai ucapkan tahniah...moga bhgia slalu hndaknya..insyaAllah..... moga kbhgiaan brsama kalian b'2...doakn k.ain gk yer.....:)

aziee said...

time kasih sume nyer.......

Adibah kamal baharin said...

zizah~tak ckp pon nak nikah da..
taniah ..
kot nk cari dba dari link hajar sume ..
sedih..abeh matrix da tatau pape psl zizah..

salam~adibah kmp